Het viel we weer eens op bij de kassa. Ik zag een kassière zitten wachten. Niet echt leuk natuurlijk. Zoals altijd maak ik een kort praatje. Ook nu weer kreeg ik een mooie glimlach en vrolijke reactie terug. Als ik naar andere mensen kijk, zie ik veel mensen opgejaagd boodschappen doen.

Veel mensen doen niet eens meer fysiek boodschappen. Ze bestellen ze achter de computer. Lekker efficiënt zeggen ze dan. Dat is het vast wel, maar ook wel erg contact-arm. Het lijkt soms wel of er steeds meer wordt ontwikkeld om zo veel mogelijk zo makkelijke en efficiënt mogelijk te doen met een minimum of liefst geen menselijk contact.
Een gevolg hiervan is, dat de massa zich heeft gestort op social media en elke dag berichten de wereld in slingert om gehoord en gezien te worden. Alles gericht op veel vrienden, volgers, enz. te scoren. De berichten zijn misschien menselijk, maar hebben vaak weinig inhoud. Veel plaatsjes met ‘one-liners’; zeg maar tegeltjes wijsheid en berichten over, wat iemand doet, gaat doen of heeft gedaan: ’s-Avonds, op een vrije middag, in het weekeind op een vakantiedag. Berichten, die misschien nog leuk zijn voor je echte vrienden en familie; maar waarom moet ‘iedereen’ die zien?!

Het lijkt voor sommige mensen een soort race om de meeste aandacht te trekken, de meeste vElkaar volgen en bevriendenrienden en volgers te scoren, om …….. Ja; waarom of waarvoor eigenlijk? Het wekt de indruk, dat veel mensen zo druk zijn met roepen èn vrienden en volgers verzamelen, dat ze niet door hebben, dat ze heel hard op eenzaam zijn af rennen.
Waar gaat het eigenlijk om, als je vrienden en volgers verzamelt? Waarom ‘roep’ je op het internet om aandacht, als je ook een praatje kunt maken met een familielid, een vriend of vriendin, je buurman of -vrouw of gewoon met iemand die je op straat of in een winkel tegen komt.

Het is soms best leuk om te lezen, wat iemand doet op een vakantie, maar dat enthousiaste verhaal zelf van je horen en het blije gezicht erbij zien, is voor mij toch echt onverslaanbaar. Dan voel ik een stukje mee, van de blije energie van de verteller.
Internet is een geweldig medium en niet meer weg te denken uit onze huidige maatschappij. Het biedt veel mogelijkheden, grote voordelen en gemakken. Daar maak ik ook graag gebruik van, maar ik hoef niet zo nodig dagelijks ‘nadrukkelijk’ op internet aanwezig te zijn. Geef mij maar meer menselijk contact.